ارزیابی ریسک بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت خودروسازی براساس روش FTA و FMEA
محورهای موضوعی : ایمنی بهداشت و محیط زیست(HSE)نرگس صیامیان 1 , کامران نصیراحمدی 2 * , راضیه احسانی امرئی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - سازمان حفاظت محیط زیست
3 - A.R.U کمبریج
کلید واژه:
چکیده مقاله :
صنعت خودروسازی به علت گستردگی فراوان، حجم عظیم سرمایه، مخاطرات فراگیر و تعداد افراد زیادی که در این صنعت در حال فعالیت هستند همواره کانون توجه متخصصان و دستاندرکاران ایمنی و محیط زیست بوده و تلاشهای گستردهای در راستای ایمنی بیشتر این صنعت در جهان صورت میگیرد. هدف اولیه بررسی ریسک، ارزیابی پتانسیلهای ریسک یک پروژه و اثرات احتمالی آن بر پارامترهای محیط زیست و سلامت انسان است. این دیدگاه میتواند در فرآیندهای طراحی، ساخت، اجرا و نگهداری از طرحهای توسعه با حداقل خطرات احتمالی و بالاترین ایمنی مورد توجه مدیران و برنامهریزان امر قرار گیرد. در مطالعه حاضر پس از انجام مطالعات كتابخانهاي و مطالعات اوليه، با جمعآوري اطلاعات از شركتهاي صنعت خودروسازی در خصـوص علـل حـوادث صورت گرفته به تحليل آنها پرداختيم. سپس با استفاده از روش FTA و FMEA به ريشهيابي انواع حوادث پرداخته شده اسـت. در این مطالعه نتایج نشان میدهد که در ارزیابی اولیه ریسک، بالاترین عدد ریسک مربوط به ریسک آتشسوزی است و همچنین کمترین عدد ریسک مربوط به گرد و غبار، گرد و غبار پشم شيشه و پرتاب اجسام است.
The automobile manufacturing industry has always been the focus of experts attention and those involved in safety and environment due to its extensiveness, huge amount of capital, pervasive risks and large number of people working in this industry and extensive efforts takes place to increase the safety of this industry in the world. The primary purpose of risk assessment is to assess the risk potentials of a project and its potential effects on environmental and human health parameters. This viewpoint can be considered by managers and planners in the processes of design, construction, implementation and maintenance of development plans with the least possible risks and the highest safety. In this research, after conducting library and preliminary studies, we collected information from companies in the utomobile manufacturing industry to analyze the causes of the accidents. Then, by using FTA and FMEA methods, the roots of different types of accidents were traced. The results show that in the initial risk assessment, the highest number of the risk is related to fire risk and the lowest number of the risk is related to dust, glass fiber dust and throwing objects.