طراحی مدلی به منظور تحلیل سطح همکاری دانشگاه و صنعت با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM)
محورهای موضوعی :
علیاکبر امینبیدختی
1
,
محمدعلی نعمتی
2
*
,
علی محمد رضایی
3
,
سید احمد محمدی حسینی
4
1 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران.
کلید واژه: دانشگاه, صنعت, ارتباط دانشگاه و صنعت, مدل سازی ساختاری تفسیری,
چکیده مقاله :
چکیده همکاری دانشگاه با صنعت موضوع جدیدی نیست. هرچند که مدل هایی برای این نوع ارتباط وجود دارد،که قبلا استفاده یا تست شده است، اما این مدل ها در بعضی از کشورها و جوامع ناکارآمد و نامناسب هستند. بنابراین در این مطالعه به طراحی مدلی در تحلیل سطح همکاری دانشگاه و صنعت در ایران می پردازیم. به علاوه شرایطی را که بر سر راه ارتباط دانشگاه با صنعت مانع تراشی می کند را مورد آزمون قرار داده ایم. از این رو در این مطالعه به منظور رتبه بندی موانع دانشگاه و صنعت و طراحی مدلی در این زمینه از آزمون فریدمن و مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. از آن جا که روش ISM مبتنی بر نظر خبرگان می باشد، از نظرات 33 متخصص در حوزه دانشگاه و صنعت استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به سطح بندی موانع توسعه همکاری دانشگاه و صنعت و طراحی مدلی از این عوامل شد. همچنین یافته ها نشان داد که عدم وجود اعتماد دو طرفه میان دانشگاهیان و صنعت گران، تقضا محور نبودن طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها و کمبود مسائل انگیزشی به ترتیب از مهم ترین موانع در توسعه همکاری دانشگاه و صنعت هستند.
ABSTRACT Cooperation between university and industry is not a new topic. Although there are some tested and used models for characterizing and analyzing this cooperation, these models have proven to be inefficient and unsuccessful in some countries. Therefore in this study we developed a model to analyze the level of university – industry cooperation in Iran. Furthermore we identified and ranked the barriers hampering and blocking this cooperation. In order to do so we used Interpretive Structural modeling (ISM) and Friedman test. Since ISM is based on the views of scholars we asked 33 experts both from university and industry to provide their views and comments about the present condition of university – industry cooperation. Using research findings we ranked barriers that hamper university – industry cooperation respectively as: 1- lack of trust between industry sector and academia; 2- lack of demand – centered research and dissertations; and 3-motivational issues.