بررسی عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی – فرهنگی (مورد مطالعه: مجتمع گردشگری کرمانشاه)
محورهای موضوعی : اقتصاد محیط زیست
بهروز بادکو
1
,
محمد قاسمی سیانی
2
*
,
فرهاد جلالوندی
3
1 - عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی
2 - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
3 - موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه
کلید واژه: فرهنگی, اجتماعی, مدیریت گردشگری, عملکرد مدیریت گردشگری, کرمانشاه,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر، توريسم از بزرگترین صنايع دنيا و وابسته به بخش عمدهاي از اقتصاد جهاني است؛ گردشگری از نظر اقتصادي، اجتماعي- فرهنگي و محيطي با زندگي انسانها و دولتها آميخته شده است. هدف از این پژوهش، بررسی عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری و ارائه پیشنهاد راهبردی با تأکید بر مؤلفههای اجتماعی – فرهنگی در مجتمع گردشگری کرمانشاه است. این مقاله با بررسی عملکرد مدیریتی در چهار مجتمع گردشگری، رخش، نسار، نودشه و سفید برگ استان کرمانشاه در پی پاسخ به این سؤال است که مؤلفههای اجتماعی – فرهنگی چه تأثیری در عملکرد مدیریتی مجتمعهای گردشگری مذکور دارند؟ و چگونه میتوان با تمرکز بر این مؤلفهها مدیریت موفق و مناسبی را برای مجتمع گردشگری جهاددانشگاهی کرمانشاه ارائه داد؟ این پژوهش با استفاده از پیمایش میدانی و ابزار پرسشنامه با ارائه به مدیران گردشگری کرمانشاه به تعداد 152 نفر انجام شد. نتایج نشان داد که مولفه های احیاء هویت فرهنگی و احساس غرور ملی، ارتقای فرهنگ پذیرش و نگهداشت گردشگر به ترتیب دارای رتبه اول، دوم و سوم در میان تمامی مولفه های شناسایی شده مؤثر بر عملکرد مدیریتی مجتمع های گردشگری هستند. بر همین اساس تاکید بر هویت فرهنگی و آموزش های لازم به مدیران مجتمعها برای ایجاد فرهنگ پذیرش گردشگر تاثیر بسزای در جذب گردشگران به مجتمعهای گردشگری استان دارد
Today, tourism is one of the largest industries in the world and depends on a major part of the global economy; Tourism is economically, socio-culturally and environmentally integrated with the lives of people and governments. The purpose of this study is to investigate the managerial performance of tourism complexes and present a strategic proposal with emphasis on socio-cultural components in Kermanshah tourism complex. This article examines the managerial performance in four tourism complexes, Rakhsh, Nesar, Nodsheh and Sefid Barg in Kermanshah province. And how can focusing on these components provide successful and appropriate management for the Kermanshah Jihad University tourism complex? This research was conducted using field survey and questionnaire tools presented to 152 people in Kermanshah tourism managers. The results showed that the components of reviving cultural identity and sense of national pride, promoting the culture of tourist reception and retention are ranked first, second and third among all the identified components affecting the managerial performance of tourism complexes, respectively. Accordingly, the emphasis on cultural identity and the necessary training to the managers of the complexes to create a culture of tourist reception has a significant impact on attracting tourists to the tourist complexes of the province.