بررسی مولفه های شاخص LEEDدر بهسازی مدارس متوسطه دوم استان سمنان با رویکرد اکولوژیک
محورهای موضوعی : محیط زیست و انرژیفرزاد محمدی 1 * , محمد رحمانی قصبه 2 , غلامحسین ناصری 3
1 - دانشجوی دکتری و هنرآموز معماری در آموزش و پرورش
2 - گروه معماری، دانشکده معماری ، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
3 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد دامغان
کلید واژه: پایداری, معماری اکولوژیک, ابزار استاندارد LEED, مدارس سبز, محیط زیست.,
چکیده مقاله :
امروزه با توجه به این که منابع انرژی تجدیدناپذیر رو به اتمام است و تخریبی که ناشی از استفاده این منابع به محیط زیست منجر می شود؛ توجه کشورها به سوی استفاده از منابع تجدیدپذیر و توسعه پایدار بیش از پیش جلب شده است. در این برهه، نگرش به رویکردهای معماری سبز در مدارس از جایگاه ویژه ای برخوردار است زیرا علاوه بر رعایت نکات اساسی ساختمان های سبز و صرفه جویی در مصرف انرژی، وجود چنین مدارسی ابزار آموزشی، برای آموزش شیوه های پایدار به دانش آموزان است. هدف این پژوهش بررسی میزان تحقق مولفه های مدارس سبز بر اساس ابزار استاندارد LEED با رویکرد اکولوژیک در مدارس مقطع دوم متوسطه استان سمنان جهت بهسازی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی و ابزار رتبهبندی و امتیازدهی ابزار LEED به معنای راهنمای طراحی و محیطی است. جامعه آماری شامل کلیه مدارس دوره دوم متوسطه در استان سمنان است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه و شاخص های استاندارد بوده است، پس از جمعآوری اطلاعات و دادهها از پرسشنامهها؛ دادهها با استفاده از نرمافزار Spss نسخه 22 و با آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که شاخص LEED برای بررسی بهسازی مدارس مناسب و از منظر برخورداری از و مولفه های مدارس سبز در طیف پایین تر از حد متوسط قرار دارند.
Today, due to the fact that non-renewable energy resources are running out and the destruction caused by the use of these resources leads to the environment; The attention of countries has been drawn towards the use of renewable resources and sustainable development. At this time, the attitude towards green architectural approaches in schools has a special place because in addition to observing the basic points of green buildings and saving energy, the existence of such schools is an educational tool for teaching sustainable practices to students. The purpose of this research is to investigate the degree of realization of the components of green schools based on the LEED standard tool with an ecological approach in the secondary schools of Semnan province for improvement. In terms of practical purpose and in terms of descriptive-analytical method and rating and scoring tool, the present research is LEED in the sense of design and environmental guide. The statistical population includes all secondary schools in Semnan province. The data collection tool was a questionnaire and standard indicators, after collecting information and data from the questionnaires; The data were analyzed using Spss software version 22 and with descriptive and inferential statistics. The results showed that the LEED index for checking the improvement of suitable schools and from the point of view of having green schools and components are in the lower than average range.
اسلامیه، فاطمه؛ اولادیان، معصومه؛ صفری، محمود. (1398) "طراحی الگوی مفهومی مدارس سبز در ایران"، مدیریت مدرسه، دوره هفتم، شماره2.
بارشادت، نگین؛ شعاعی، حمیدرضا؛ رضوانی، علیرضا. (1398) "تبیین مولفهها و شاخصهای پایداری محیطی فضاهای آموزشی ایران با تاکید بر سیستمهای ارزیابی فضاهای سبز آموزشی"، محیط شناسی، 135.
پورآتشي، مهتاب. شعبانعلي قمي، حسین. و فهام، الهام. (1391) مدرسه سبز- مباني و دستورالعملهاي اجرايي، چاپ اول، تهران: انتشارات پلك.
تیله کوهی، علی.(1400) " طراحی شهری با بهره گیری از رویکرد توسعه اکولوژیک؛ گستره پژوهش: دهکده و روددره کن"، دومین کنفرانس بین المللی فناوری های نوین در مهندسی معماری و شهرسازی ایران.
حیدرزاده، مهرداد؛ شریف نژاد، جواد. (1401) " بررسی مولفه های مدارس سبز با رویکرد معماری پایدار، (مطالعه موردی: مدارس ابتدائی شهر ارومیه)"، نشریه پژوهش و فناوری محیط زیست، شماره 7(11)، 103-93.
خشنود، یونس؛ شریفی پور اکبر، شکوفه.(1395) "تاثیر اقلیم بر معماری بومی و پایدار مناطق گرم و خشک نمونه موردی: شهر یزد"، کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
درویش، حسین. (1396) " بررسی ردپای اکولوژیکی و راهکارهای کاهش آن با رویکرد اکولوژیک"، نخستین کنفرانس بین المللی استراتژی¬های شهر هوشمند و محیط زیست هوشمند.
دولتخواه، مجید؛ محمدی فر، محمدعلی؛ امین بیدختی، علی اکبر؛ نجفی، مجید.(1397) " مقایسه اثربخشی برنامه موفقیت در مدرسه و مدیریت استرس بر خودکارآمدی، درگیری، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان"، نشریه دست آوردهای روانشناختی دانشگاه چمران اهواز، دوره چهارم، سال25، شماره2.
ردایی، مهجین؛ صالحی، اسماعیل؛ فریادی، شهرزاد.(1397) " تحلیل راهبردی مبتنی بر عقلانیت اکولوژیک برای توسعه فضاهای زیرسطحی شهری با رویکرد زیست پذیری (مطالعه موردی: شهر کویری یزد)"، فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای، شماره6، صفحه 80-43.
روحانی، حمید رضا (1396) طراحی مجموعه مسکونی در یزد با رویکرد معیارهای لید، دانشکده هنر و معماری یزد.
سازمان حفاظت محيط زيست .( 1394) . منشور مدارس جامع محيط زيستي- بنيان هاي نظري و شيوه نامه اجرايي، ويرايش ششم.
شریفیان، فریدون؛ مهرمحمدی، محمود. (1393). "تبیین قابلیت های دیسیپلینی برنامه درسی و تعیین جایگاه آن در طبقه بندی دیسیپلین های علمی"، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 8.
گرجی مهلبانی، یوسف؛ و یاران، علی. (1389) "راهکارهای معماری پایدار گیلان به همراه قیاس با معماری ژاپن"، نشریه هنرهای زیبا، شماره ۴۱.
معینی فر، مریم؛ امین زاده، بهناز. (1391) "ارائه روشی نو در طراحی اکولوژیک منظر سبز شهری(مطالعه موردی: جزیره کیش)"، هویت شهر، 10.
محمدی نائینی، مژگان؛ فقیهی، علیرضا؛ رجبی، مسعود.(1400) " شناسائی مؤلفه های آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و طراحی مدل مطلوب"، فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی، دوره دوم، صفحه 41-26.
مولودی، علیرضا؛ دشتی شفیعی، علی. (1399) "عوامل تاثیرگذار در طراحی فضای عمومی شهری پایدار"، نشریه نخبگان علوم و مهندسی، شماره 3.
ميبودي، ح. لاهيجانيان، ا. شبيري، م. جوزي، ع.و عزيزي نژاد، ر.( 1395) . تدوين معيارهاي استاندارد مدارس سبز در ايران ، فصلنامه علمي و پژوهشي تعليم و تربيت، 22.
ميبودي، حسین. (1396 ). ارائه الگوي ارزيابي مدارس سبز ايران با استفاده از روش هاي تصميم گيري چند معياره فازي، پايان نامه درجه دكتراي تخصصي رشته مديريت محيط ز يست، دانشكده محيط زيست و انرژي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران.
نیکومنش، علیرضا؛ شعاعی، حمیدرضا؛ بهمن پور، هومن. (1395) "کاربرد رویکرد معماری پایدار در طراحی مرکز آموزش اکولوژیک"، چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری های نوین در علوم مهندسی.
Alzahrani, S.M.H., Hammersley-Fletcher, L. & Bright, G. (2016). Identifying Characteristics of a “Good School” in the British and Saudi Arabian Education Systems. Journal of Education and Practice, 7(27) ، 136-148.
Alyami H, (2019). Critical Analysis of Energy Efficiency Assessment by International Green Building Rating Tools and Its Effects on Local Adaptation. Arabian Journal for Science and Engineering volume 44, pages8599–8613.
Basnet، A. (2011) BREEAM & LEED: A study of materials and their life cycle impacts.
Douglas, E., Gordon, A. (2010). Green School as high performance learning f facilities. National Clearinghouse for Educational Facilities. Prepared under a grant from the U.S. Department of Education, Office of Safe and Drug-Free Schools.
Gordon, D.E. (2010). Green Schools as High Performance Learning Facilities. Washington, D.C.: National Clearinghouse for Educational Facilities.
Haikal Hazman, H., Zuraini, D. (2014) “Importance of Preserving the Natural Environment in the Design Schools in Malaysia”, Asian Conference on Environment-Behaviour Studies Chung-Ang University, Seoul, S. Korea, 25-27.
Ramli, N.H., Masri, M.H., Zafrullah, M., Taib, H.M., Hamid, N.A. (2012) “Comparative study of green school guidelines”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 50, 462-471.
Reed، T. J.، Clouston، P. L.، Hoque، S.، & Fisette، P. R. (2010). An analysis of LEED and BREEAM assessment methods for educational institutions. Journal of Green Building5, (1) 132-154.
Tasci, B. (2015) “"Sustability" Education by Sustainable School Design”, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 186, 868-873.