ارزیابی و تحلیل اثرات محیطزیستی خیابانهای شهری با استفاده از مدل تصمیمگیری چندمعیاره، مطالعه موردی: خیابان 58 متری اراک
محورهای موضوعی : ارزیابی اثرات زیست محیطی
مریم حسینخانی
1
(دانشگاه اراک)
امیر انصاری
2
(دانشگاه اراک)
امیر هدایتی آقمشهدی
3
(دانشگاه اراک)
کلید واژه: ارزیابی اثرات, مدل چندمعیاره, روش تاپسیس فازی, روش پاستاکیا, روش ANP,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق ارزیابی و برنامه ریزی خیابان های شهری شهر اراک است. در این پژوهش ارزیابی اثرات محیط زیستی با استفاده از سه روش ماتریس سریع، تاپسیس فازی و ANP که هر دو از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره هستند انجام شد. فرآیند طی شده شامل: تعیین شاخصها (با استفاده از مطالعات کتابخانهای)، تعیین محدوده، معرفی گزینه ها، مطالعات وضعیت پایه محیط زیست، تعیین و پیش بینی اثرات، ارزیابی اثرات با سه روش یاد شده و تهیه گزارش است. در ادامه وضعیت موجود عوامل محیط زیست بررسی شد. سپس بهوسیله چک لیست مهمترین عواملی که در صورت احداث خیابان 58 متری تحت تأثیر قرار می گیرند، شناسایی شدند و بهعنوان معیار در ارزیابی اثرات خیابان انتخاب شدند. سپس با استفاده از سه روش ارزیابی سریع، تاپسیس فازی و ANP، به طور جداگانه ارزیابی اثرات محیط زیست انجام شد. در روش ماتریس سریع با توجه به اینکه تعداد اثرات منفی بیشتر از اثرات مثبت بود به اجرای پروژه رأی منفی داده شد. هر دو روش تاپسیس فازی و ANP، گزینه عدم اجرا بیشترین وزن و اولویت را به خود اختصاص داده است. اما در این میان روش ANP به دلیل توانایی در ایجاد یک شبکه با روابط متقابل بین معیارها و گزینهها را در سطوح و جهات مختلف به عنوان روش مناسب برای ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه های مختلف معرفی شد.
The purpose of this research is assessing and planning the urban streets of Arak city. In this research, environmental impacts were assessed by using these three methods: Multi-criteria like rapid matrix, ANP and fuzzy TOPSIS that both of them are decision-making methods. The process that has been followed in this study includes, determining the indicators, (using library studies), specifying geographic area, introducing the options, studying the environmental basic conditions, indicating and predicting and impacts, assessing the impacts using the three mentioned methods and providing the report. In the following, the status of the environmental factors was investigated. Then, the most important factors that might be affected by 58-meter street construction were identified using checklist, and were selected as the criteria for impact assessment. Then environmental impact assessment was separately fulfilled by using three methods like rapid assessment (matrix), fuzzy TOPSIS and ANP. Due to the the more negative impacts relatively to the positive impacts in the rapid matrix method, the project was rejected. In both fuzzy TOPSIS and ANP methods the non-execution option has the most weight and preference. But among these methods, the ANP method is introduced as a suitable method for environment impacts assessment in different projects because of its ability to create a network with interaction between criteria and options at different levels and directions.
امینی، اژدر و همکاران. «ارائه مدل چندمعیاره برای ارزیابی اثرات محیط زیست جادههای آسفالت (مطالعه موردی: کمربندی شرقی همدان)، مهندسی حملونقل، تابستان 1393،4
آستانی، سجاد، ور، مریم و طالب زاده، فاطمه، «کاربرد روشهای تصمیمگیری چندمعیاره در محیط زیست»، اولین همایش ملی حفاظت و برنامهریزی محیط زیست، بهار 1391- دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان- ایران
جمعهپور، محمود. "کتاب برنامهریزی محیطی و پایداری شهری و منطقهای (اصول، روشها و شاخصهای محیطی پایدار سرزمین). شماره 6. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)؛ خرداد1398، 420
حسینی مهدی و همکاران. «ارزیابی تأثیرات زیست محیطی گسترش بیرویه شهرها (مطالعه موردی: پروژه مسکن مهر-شهر طرقبه). فصلنامه برنامهریزی منطقهای،تابستان 1394، شماره 18
دلنواز محمد و خالصی جلیل. «استفاده از روشهای کدگذاری و ماتریس لئوپولد جهت ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث بزرگراه طبقاتی شهید صدر تهران». نشریه مهندسی عمران و محیطزیست، پاییز 1395، شماره84
رمضانزاده، حبیبالله، مولائی، علیرضا و محمدمولائی، علی. «حملونقل شهری اثرات و راهکارهای زیست محیطی آن». اولین کنفرانس ملی شهرسازی، مدیریت شهری و توسعه پایدار، 1391، تهران- موسسه ایرانیان- انجمن معماری ایران
شهرداری اراک. «تهیه الگوهای حجمی و ضوابط احداث بنا و بدنه سازی خیابان 55 متری». شهرسازی، معماری و گردشگری پایدار، 1392
فلاحتکار، سامره و همکاران. «ارزیابی اثرات زیست محیطی احداث آزادراه قمیشلو با استفاده از روش ماتریس LCOID و چک لیست». آمایش سرزمین، بهار و تابستان1389، شماره 2، دوره 2
فنی، زهره و مولودی جمشید.« ارزیابی محیط زیست شهری در قالب قوانین و ضوابط با تأکید بر آلودگی هوا». دو فصلنامه مدیریت شهری، پاییز و زمستان 1388، شماره 24، دوره 7
کوپاهی، مجید.« نقش الگوهای شبیهسازی در ارزیابی اثرات زیست محیطی طرحهای عمرانی». محیط شناسی، 1366، شماره 2، دوره2
کیوانی، ناصر. «ضوابط استانداردهای زیست محیطی در زمینه محیط انسانی».دایره سبز؛1383، 158
محمدی ده چشمه، مصطفی و همکاران. «ارزیابی شاخصهای ناپایداری زیست محیطی در کلانشهر اهواز». محیط شناسی، تابستان 1394، شماره 2، دوره 41
مخدوم، مجید. «الگوی ارزیابی تغییرات محیط زیست». محیط شناسی، تابستان1361، شماره11، دوره11
مظلوم، بی بی زهرا و میکائیلی، علیرضا. «روشهای ارزیابی اثرات محیطزیستی (مزایا و معایب). دومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست، 1391-دانشگاه تهران- ایران
ملکوتی ماندانا و همکاران. "ارزیابی اثرات محیط زیستی آزادراه امام زادههاشم-انزلی با دو روش چک فهرست ADHOC و روی هم گذاری نقشهها با کاربرد GIS". پایان نامه کارشناسی ارشد برنامهریزی محیط زیست، 1384، دانشکده محیط زیست-دانشگاه تهران
Banar, M, Kose ,B M, Ozkan A and Acar, I P (2007). Choosing a municipal landfill site by analytic network process. Environ Geol journal, 52: 747– 751
Chen ,C.T and Huang ,S.F (2006). A fuzzy aroach for sulier evaluation and selection Application of Taiwan machinery firms. International journal of uncertainty, fuzziness and kwledge-based systems, 13(2): 225-240
Jensen ,A and Laursen, k (1998). Use of the Rapid Impact Assessment Method (RIAM) on the fly ash landfill at the power station Vestkraft I/S in Esbjerg. Danish Environmental Protection Agency,23: 49
Khan, Sh and Faisal, M N (2008). An analytic network process model for municipal solid waste disposal options. Waste Management journal, 23: 11-98
Pastakia, C (1998). The Rapid Impact Assessment Matrix (RIAM)- A New Tool for Environmental
Patil, S.K and Kant, R (2014). A fuzzy AHP-Topsis framework for ranking the solutions of knowledge management adoption in supply chain to overcome is barriers, Expert systems with Applications, 41(2): 679-693
Sutciiffel, L (2009). Development of a framework for assessing sustainability in new product development. International conference on engineering disign. Stanford university USA
Wolfslehner, B, Vacik, H and Lexer ,MJ (2005). Application of the analytic network process in multicriteria analysis of sustainable forest management. Forest Ecology and Management, 207: 157–170
Zebardast, L (2004). The Assessment of Anzali watershed change using remote sensing and management approaches. MS Thesis. Tehran University, 124
پژوهش و فناوری محیط زیست، دوره چهارم، شماره شش، پاییز و زمستان 98، صفحهی 61-70
|
ارزیابی و تحلیل اثرات محیطزیستی خیابانهای شهری با استفاده از مدل تصمیمگیری چندمعیاره، مطالعه موردی: خیابان 58 متری اراک
|
مریم حسینخانی*1، امیر انصاری2، امیرهدایتی آقمشهدی2 mrm.hkhani72@gmail.com |
Assessment and Environmental Impact Analysis of the Urban Streets using Multi-Criteria Decision Making Model (Case Study: 58-meter street of Arak) Maryam Hoseinkhani1*, Amir Ansari2, Amir Hedayati Aghmashhadi2
1. Msc Student of Assessment and Land use planning, Department of Environmental Sciences and Engineering, Faculty of Agriculture and Natural Resources, Arak University, Arak, Iran 2. Assistant Professor of the Department of Environmental Sciences and Engineering, Faculty of Agriculture and Natural Resources, Arak University, Arak, Iran Abstract
The purpose of this research is assessing and planning the urban streets of Arak city. In this research, environmental impacts were assessed by using these three methods: Multi-criteria like rapid matrix, ANP and fuzzy TOPSIS that both of them are decision-making methods. The process that has been followed in this study includes, determining the indicators, (using library studies), specifying geographic area, introducing the options, studying the environmental basic conditions, indicating and predicting and impacts, assessing the impacts using the three mentioned methods and providing the report. In the following, the status of the environmental factors was investigated. Then, the most important factors that might be affected by 58-meter street construction were identified using checklist, and were selected as the criteria for impact assessment. Then environmental impact assessment was separately fulfilled by using three methods like rapid assessment (matrix), fuzzy TOPSIS and ANP. Due to the the more negative impacts relatively to the positive impacts in the rapid matrix method, the project was rejected. In both fuzzy TOPSIS and ANP methods the non-execution option has the most weight and preference. But among these methods, the ANP method is introduced as a suitable method for environment impacts assessment in different projects because of its ability to create a network with interaction between criteria and options at different levels and directions. Keywords: Impact assessment, Multi-criteria model, Fuzzy TOPSIS method, PASTAKIA method, ANP method
Keywords: 3-5 word
|
هدف از این تحقیق ارزیابی و برنامهریزی خیابانهای شهری شهر اراک است. در این پژوهش ارزیابی اثرات محیط زیستی با استفاده از سه روش ماتریس سریع، تاپسیس فازی و ANP که هر دو از روشهای تصمیمگیری چندمعیاره هستند انجام شد. فرآیند طی شده شامل: تعیین شاخصها (با استفاده از مطالعات کتابخانهای)، تعیین محدوده، معرفی گزینهها، مطالعات وضعیت پایه محیط زیست، تعیین و پیشبینی اثرات، ارزیابی اثرات با سه روش یاد شده و تهیه گزارش است. در ادامه وضعیت موجود عوامل محیط زیست بررسی شد. سپس بهوسیله چک لیست مهمترین عواملی که در صورت احداث خیابان 58 متری تحت تأثیر قرار میگیرند، شناسایی شدند و بهعنوان معیار در ارزیابی اثرات خیابان انتخاب شدند. سپس با استفاده از سه روش ارزیابی سریع، تاپسیس فازی و ANP، به طور جداگانه ارزیابی اثرات محیط زیست انجام شد. در روش ماتریس سریع با توجه به اینکه تعداد اثرات منفی بیشتر از اثرات مثبت بود به اجرای پروژه رأی منفی داده شد. هر دو روش تاپسیس فازی و ANP، گزینه عدم اجرا بیشترین وزن و اولویت را به خود اختصاص داده است. اما در این میان روش ANP به دلیل توانایی در ایجاد یک شبکه با روابط متقابل بین معیارها و گزینهها را در سطوح و جهات مختلف به عنوان روش مناسب برای ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه های مختلف معرفی شد.
كليد واژهها: ارزیابی اثرات، مدل چندمعیاره، روش تاپسیس فازی، روش پاستاکیا، روش ANP
[1] - دانشجوی کارشناسی ارشد، ارزیابی و آمایش سرزمین، گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
[2] - استادیار گروه علوم و مهندسی محیط زیست، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
مقدمه
بحث از پایداری و توسعهپایدار، بدون توجه به شهرها و شهرنشینی بیمعنا خواهد بود. شهرها عامل اصلی ایجاد کننده ناپایداری در جهان به شمار میروند و در واقع، پایداری شهری و جهانی هر دو مفهومی واحدند (جمعهپور، 1398). در دنیای عقلانی تمام انسانها در پیآنند تا بر تکیه بر اصول و قاعدهمندیها، فضایی را ایجاد کنند که بتوان در آن شرایط زندگی را بهبود بخشید، جریانی که تنها در سایه برخورداری و اطلاعات از گزارههای منطقی که بر جوامع انسانی به منظور قاعدهمند کردن رفتار حاکم است، برقرار میشود. همین مسئله نیازمند شناخت و درک مجموعه ابزارهای موجود و دسترس برای دخالت و تحقق اهداف موردنظر است. در این میان محیط زیست شهری مناسب از جمله عوامل تأثیرگذار در زندگی جمعی انسان است (فنی و مولودی، 1388). رشد شتابان شهرنشینی در چند دهه گذشته و گسترش فعالیتهای صنعتی، زیرساختهای شهری را کاهش و در مقابل ضایعات زیست محیطی را به شدت افزایش دادهاست. شهرهایی که به شدت رشد کرده به دلیل تخرب محیط طبیعی در حال حاظر خود با بحرانهای زیست محیطی متعددی مواجه شدهاند و کلان شهرهای ایران نمونه بارزش هستند (حسینی وهمکاران، 1394). از آنجا که طرحهای توسعهای حملونقل جادهای با عبور از اکوسیستمهای مختلف قابلیت اثرات متفاوتی را به همراه دارند، بنابراین شناسایی اثرات زیست محیطی این گونه طرحها بسیار متفاوت از طرحهای توسعهای کانونی است. از دیرباز مشخص شدهاست که زیربناهای مربوط به حملونقل و استفاده از آنها به طور خاص ترافیک جاده ای، دارای اثرات منفی گستردهای بر محیط زیست است. در واقع ارزیابی تأثیرات زیست محیطی اندازهگیری جنبههای مختلف محیط زیست در ارتباط با نحوه تصمیمات و سیاستگذاریها میباشد وشامل ارزیابی تأثیرات مستقیم از پروژه در محیط زیست با توجه به جایگزینها وتلاش برای کاهش اثرات زیانبار زیست محیطی میباشد (Sutciiffel, 2009). با ورود وسایل حملونقل بنزینی و افزایش انبوه اتومبیل و نیاز روز افزون افراد به آن، آلودگی محیط زیست در زمره مسائل ناشی از سامانههای حمل و نقل قرار گرفت. به گونهای که امروزه سهم عمدهای از تغییرات اقلیمی را ناشی از آلایندههای تولید شده از وسایل نقلیه دانست. حملونقل یکی از پایههای اصلی توسعه پایدار و متوازن در جوامع بشری است. (رمضانزاده، 1393) پروژههای راهسازی چه در مرحله ساختمانی و چه در مرحله بهرهبرداری غالبا اثرات سوئی را بر اجزای محیط زیست برجای میگذارند که پیشبینی و شناسایی این اثرات جهت کاهش و یا جلوگیری از بروز آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل بر اساس صورت جلسه 25/7/1380 شورای عالی حفاظت محیط زیست، پروژههای بزرگراهی نیز از جمله پروژههایی به شمار میرود که به ارزیابی محیط زیستی نیاز دارند (کیوانی، 1383). فرآیند ارزیابی محیط زیستی شامل مراحل شناسایی پروژه و تشریح وضعیت پایه محیط زیستی، تعییین محدوده و شناسایی اثرات، پیشبینی اثرات، ارزیابی وکاهش اثرات و طراحی سیستم پایش است و میتوان آن را روشی جهت تعیین، پیشبینی وتغییراثرات محیط زیستی یک پروژه پیشنهادی بر کل مجموعه محیط زیست دانست و در واقع ارزیابی، یکی از راهها مقبول برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار است (دلنواز و خالصی، 1395).
ارزیابی و اهمیت قانونی آن پس از تصویب قانون سیاست محیط زیستی ملی (NEPA) در سال 1969 در آمریکا متداول شد. این قانون دولتها ملزم میکند که پیش از اجرای هر طرح عمده فدرال که ممکن است بر کیفیت محیط زیست انسان اثر داشته باشد، پیامدهای زیست محیطی بالقوه آن را مورد ارزیابی قرار دهند (فلاحتکار و همکاران، 1389). در ایران اصطلاح ارزیابی اثرات توسعه اولین بار در سال 1356 با مقاله کوهپایی با عنوان نقش الگوهای شبیهسازی در ارزیابی اثرات محیط زیستی طرحهای عمرانی وارد ادبیات توسعه و محیط زیست ایران شد، در همین سال، پرویز ثمر از مهندسان مشاور اکولوژیست، اولین پروژه ارزیابی اثرات زیست محیطی را برای نیروگاه هستهای بوشهر انجام داد و در سال 1361 مقالهای تحت عنوان الگوی ارزیابی تغییرات محیط زیستی توسط مخدوم ارایه گردید (مخدوم، 1361). از موارد دیگر میتوان به آزادراه واسکو دوگامو در لیسبون پرتغال اشاره کرد که در سال 1992 مطالعات ارزیابی جهت احداث آن انجام شد (Malakouti, 2005).
با وجود مطالعاتی که تاکنون انجام شده، روش علمی و مدیریتی در خصوص تحلیل اثرات محیط زیستی پروژههای حمل ونقل در ایران به شکل مدون وجود نداشته است، بنابراین توسعه سیستمهای حملونقل پایدار نیاز به روشهای نوین در برنامهریزی و استفاده از چارچوب مناسب ارزیابی دارد و اگر این مطالعات صورت نگیرد بر کیفیت هوای شهر اثرات نامطلوبی میگذارد و باعث آلودگی بیشتر هوا میشود که این آلودگی میتواند به طرق گوناگون از جمله تخریب لایه ازون، گرم شدن کره زمین، تغییر الگوهای بارش و ایجاد بارانهای اسیدی گردد. با توجه به اینکه محیط زیست در سطح جهان و ملی در معرض تهدیدهای جدی است این پژوهش با شناسایی اثرات نامطلوب و آلودگی محیط زیست در اثر اجرای پروژه توسعه خیابان 58 متری، مدیریت بهینه بر کاهش این اثرات را اعمال و باعث بهبود عملکرد طرحهای ملی خواهد شد.
· اهداف
الف) دستیابی به توسعه پایداری شهری از طریق ارزیابی و کنترل آثار محیط زیستی پروژه 58 متری.
ب) ارزیابی اثرات احداث خیابان 55 متری بر کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا.
ج) ارزیابی جایگاه خیابان 58 متری و مقایسه آن با شاخصهای پایدار بینالمللی.
مواد و روشها
· محدوده مطالعاتی
طرح 55 متری امیرکبیر اراک نخستین طرح انتقال معابر شرقی به غربی شهر محسوب میشود. این طرح که اخیراً به 58 متری تغییر کرده است با هدف روانسازی ترافیک، کاهش آلودگی هوا و ایجاد روند تکمیل شبکه معابر شهری از سال 82 پیشبینی و توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ابلاغ شد. براساس طرح جامع شهری اراک، این منطقه بافت مسکونی بالایی دارد و مسیر احداث طرح 58 متری تعداد بسیاری از منازل مسکونی منطقه مرکزی شهر شامل محدوده میدان ولیعصر، خیابان شهید رجایی (ملک) تا ابتدای خیابان سوم شعبان را در برمیگیرد (شهرداری اراک، 1392). شکل 1 موقعیت خیابان 58 متری را نشان میدهد. انجام طرح مذکور بدون مطالعات زیست محیطی و ارائه راهحلهایی در جهت بهبود کیفیت هوا در درازمدت به پایداری محیط زیست شهری منجر نخواهد شد و مشکلزا خواهد بود، در این راستا ارزیابی تأثیرات زیست محیطی شهر اراک با توجه به احداث خیابان 55 متری، شناسایی چالشها و دشواریهای پایداری زیست محیطی این شهر و ارائه راهبردها و راهکارهایی جهت ارتقا کیفیت محیط شهری هدف محوری و اصلی این پژوهش است.
شکل 1- منطقه مورد مطالعه (خیابان 58متری)
پژوهش حاظر از نوع کاربردی است، ابزار گردآوری اطلاعات به دلیل ماهیت پژوهش شامل: مطالعات کتابخانه ای، پرسشنامه و مشاهده است. با توجه به اهداف تحقیق مطالعه شامل 2 بخش اصلی شامل:
1- معرفی شاخصها و معیارهای پایدار بینالمللی
2- ارزیابی اثرات محیط زیستی خیابان 58 متری به روش ماتریس سریع، TOPSIS فازی و ANP
با توجه به اینکه احداث خیابان 58 متری با افزایش تردد وسایل نقیله همراه است به نظر میرسد احداث این خیابان تأثیری بر کاهش آلودگی هوای اراک ندارد.
توسعه خیابان 58 متری با معیارهای زیست محیطی مطابقت ندارد.
· متغیرها و یا صفات مورد اندازه گیری
معرفی شاخصها و معیارهای پایدار بینالمللی با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مرور منابع صورت میپذیرد. در این مطالعه از شاخصهای بینالمللی پایدار و شاخصهای سبز اروپا با اندکی تغییر استفاده شده است.
جامعه آماری پژوهش شامل، کارشناسان محیط شهرداری و محیط زیست به تعداد 32 نفر است. با توجه به حجم کم جامعه آماری و با توجه به جدول مورگان، تمام جامعه به عنوان نمونه و با استفاده از فرمول کوکران نمونه را برآورد کردهاند، یعنی
هریک از اعداد این جدول را در فرمول کوکران بگذارید همین
جدول 1- معیارهای شهرهای سبز اروپا و شاخصهای بینالمللی پایدار با اندکی تغییر (European commission, 2015)
بخش | شاخص |
اقتصادی-اجتماعی | ارزش مالی منطقه کیفیت فضای عمومی اشتغال درآمد تحصیلات بهداشت سلامت |
محیط زیستی | هوا کاربریهای موجود حملونقل بیولوژیکی |
حجم نمونه را مشاهده خواهید کرد (Krejcie and Morgan, 1970) با توجه به اینکه پرسشنامههای مربوطه میبایست توسط نظر کارشناسان و متخصصین تکمیل گردد و همچنین با در نظر گرفتن جدول مورگان تعداد 32 پرسشنامه توسط کارشناسان تکمیل گردیده شدند.
· روشهای تجزیه و تحلیل دادهها
- روش ماتریس سریع (پاستاکیا)
اثرات بیوفیزیکی، بیولوژیکی، اثرات اقتصادی- اجتماعی و اثرات فرهنگی، چهار معیار اصلی هستند که در دو مرحله ساختمانی و بهرهبرداری مورد آنالیز قرارمیگیرند. در مرحله ساختمانی اثرات فیزیکی شیمیایی شامل سه بخش هوا: اثر بر آلودگی هوا، اثر بر تولید صدا، اثر بر زهکشی. آب، اثر بر کیفیت آب سطحی، اثر بر کمیت آب سطحی، اثر بر کیفیت آب زیرزمینی، اثر برکمیت آب زیرزمینی. خاک: اثر بر فرسایش خاک، اثر بر شکل زمین، اثر بر کیفیت خاک. اثرات بیولوژیکی- اکولوژیکی شامل: اثر بر زیستگاه جانوران، اثر بر زیستگاه گیاهی، اثر بر تنوع زیستی، اثر بر اکوسیستم محلی و اثر بر اکوسیستم آبی (رودخانه). اثرات اقتصادی فنی: اثر بر اقتصاد منطقه، اثر بر درآمد منطقه، تغییرکاربری، مالکیت خصوصی و اثر بر گردشگری منطقه. اثرات اجتماعی- فرهنگی: اثر بر ترافیک محلی، اثر بر جوامع محلی، اثر بر مشارکت مردمی، اثر بر تراکم جمعیت، اثر بر ابنیه، تاسیسات و سکونتگاهها، اثر بر صنعت و خدمات، اثر بر ارزش مالی منطقه، اثر بر چشمانداز و منظره. در مرحله بهرهبرداری اثرات فیزیکی- شیمیایی شامل دو بخش هوا: تأثیر بر هوا، تأثیر بر صدا، تأثیر بر فضای سبز، تأثیر بر میکروکلیمای شهر. آب: تأثیر بر کیفیت آب سطحی، تأثیر بر کیفیت آب زیرزمینی، تأثیر بر فرسایش خاک. اثرات اجتماعی- فرهنگی: تأثیر بر روی طرحهای توسعه آتی، تأثیر بر افزایش خدمات، تأثیر بر مهاجرت، تأثیر بر جمعیت محل، تأثیر بر حملونقل، تأثیر بر شاخصهای بهداشتی، تأثیر بر امنیت. اثرات بیولوژیکی-اکولوژیکی: تأثیر بر زیستگاه گیاهان، تأثیر بر اکوسیستم محلی، تأثیر بر اکوسیستم آبی، تأثیر بر منظر. اثرات اقتصادی- فنی: استخدام نیروی انسانی، افزایش قیمت مستغلات، گسترش گردشگری.
فرآیندی که در روش ارزیابی سریع اثرات مورد استفاده قرار میگیرد در رابطه زیر خلاصه شده است:
رابطه (1)
|
(B1) + (B2) + (B3)=BT
(AT)(BT)=ES
در رابطه فوق هر یک از معیارها به شرح زیر انتخاب میگردند:
A1 اهمیت اثر و A2 دامنه اثر و B1 مدت اثر و B2 سازگاری اثر و B3 تجمعی بودن اثر و ES مجموع نمرات.
- تکنیک تاپسیس فازی (Fuzzy Topsis)
روش تاپسیس فازی از روشهای معروف و پرکاربرد تصمیمگیری چند معیاره است که برای رتبهبندی گزینهها در محیط فازی بکار گرفته میشود. این روش توسط هوانگ ویون در سال 1981 ارائه شده است. در واقع قبل از انجام روش Ftopsis باید ماتریس این روش براساس پرسشنامه تاپسیس فازی تکمیل گردد و باید وزن معیارها را از روشهایی همچون AHP فازی بهبود یافته یا AHP فازی چانگ و یا ANP فازی و یا روشهای جدید همچون SWARA فازی یا BWM